تاریخچه استفاده از آجر در ایران :

تاریخچه استفاده از آجر در ایرانآجر از جمله مصالح ساختمانی است که از زمان های قدیم در ایران استفاده می شد و این نشان دهنده این است که از هزاران سال پیش بشر قادر به ساخت آجر بوده است و طبق آمار بیش از ۶۰ درصد از ساختمان های مسکونی در ایران از آجر است.این پیشرفت در ایران، از زمان ساسانیان آغاز گردید.از جمله بناهای دوره ساسانیان مسجد جمعه اصفهان می باشد که دالان آن ساخته شده از آجرهای دوره ساسانیان می باشد.
از نمونه بناها و هنر های آجری در ایران می توان به طاق کسری ، برج گنبد کاووس ، پل ها از جمله پل های ساخته شده در اصفهان و … اشاره کرد.
اولین کارخانه توسط آقای امین الضرب مهدوی در دوران ناصرالدین شاه در شهر ری برپا شد که بعد از فوت ایشان کارخانه تعطیل گردید.
این صنعت بعد از جنگ جهانی دوم در ایران پیشرفت بسیاری کرد و عمده ترین فرآورده های آن آجر فشاری ، آجر سفالی ، آجر سقفی بود.

احتمال داده می شود که سیر تکاملی آجر از زمانی است که انسان ها رد پای خود را بر روی گل مشاهده کردند و بعد از آن رد پا در معرض آفتاب خشک شد و پس از آن ، زمانی که نیاز به مسکن و سرپناه بیشتر احساس شد ، این تکامل استفاده از گل و خشک کردن آن سرعت بخشید.
دلیل عمده استفاده از گل برای ساخت آجر، خمیری بودن خشت در ابتدا و سخت بودن آن در پایان می باشد و این خصوصیت در گل های رس بیشتر مشاهده می شود.
در ۶۵۰۰ سال پیش تاریخ نویسان از روی بناهای ساخته شده توسط آجر پی به قدمت آن برده اند.
تولید آجر :
برای تولید آجر، ابتدا باید خاک مناسب با مواد افزودنی لازم را به آن افزود.
قبل از آن باید خاک مورد استفاده، آزمایش شود و پس از پودر شدن، این خاک به انبار خاک پودر شده منتقل می شود و سپس با آب در مخلوط کن مخلوط می شود تا به گل تبدیل شود و گل به وجود آمده به صورت تکه تکه شده در آمده و به داخل محفظه اکسترودر رفته تا هوای داخل آن گرفته شود و در همان جا به شمش گل مبدل شده و از دستگاه اکسترودر خارج می شود و در مرحله بعد این شمش گل، به سمت دستگاه برش خشک هدایت می شود و به ابعاد مورد نظر برش داده می شود.
بعد از آن نوبت مرحله خشک شدن این خشت هاست که این کار در خشک کن اتاقکی یا خشک کن تونلی انجام می پذیرد و در آخر این خشت ها وارد کوره می شود تا خشک شود و پخت آجر کامل گردد.