انواع آجر و ابعاد آنها

در قسمت ساختمان سازی آجر به دو دسته تقسیم می شود: آجر فشاری ، آجر ماشینی
آجر فشاری
این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گری چینی ( دیوارهای باربر، دیوارهای حایل، تیغه چینی ) و طاق ضربی و موارد دیگر مناسب است. به علت ناصاف بودن سطوح آن به آجر گری معروف است و دیوارچینی با این نوع آجر را گری چینی مینامند.

دلیل نامگذاری آن، گویا در ابتدای تولید این نوع آجر خشت با دست زده می شد و با فشار دست و انگشتان کارگران خشت زن گوشه های قالب به وسیله گل پر میگردید که به این علت ، آن را آجر فشاری نامیدند. در شکل ذیل خشت زنی توسط دست را ملاحظه میکنید .آجرهای فشاری با ابعاد ۲۱×۱۰×۵/۵ سانتی متر ساخته میشود.

– انواع آجر فشاری

— آجر سبز

آجر سبز از نوع فشاری بوده است، در کوره حرارت بیشتری دیده و رنگ آن کبود و کم رنگ یا سبز شده و به علت پخت زیاد بسیار مقاوم، محکم و بادوام است و در جاهایی که نیاز به مقاومت بیشتری می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. در شکل رو به رو آجر فشاری سبز را ملاحظه می کنید.

 — آجر جوش

به علت زیادی حرارت در نزدیکی شعله ی کوره های آجرپزی، آجرهای آن محل ذوب شده و شکل هندسی خود را از دست داده و به هم می چسبند این آجر در پی سازی و زیرسازی به کار می رود و به صورت بلوری بوده و بسیار مقاوم است . در شکل مقابل آجر جوش را ملاحظه می کنید.

— آجر خام

آجر خام در اثر کمی حرارت رنگش تغییر یافته ولی نامرغوب بوده ونباید در آجرچینی از آن استفاده کرد و در کوره های آجرپزی مجددا در همان جاهای قبلی خود چیده می شود.

نکته : چون اولین بار در ایران از آجر فشاری توسط روس ها در ساخت سربازخانه ها مورد استفاده قرار گرفت، به این نام (اجر  قزاقی) معروف شده است. شکل مقابل آجر خام را نشان میدهد.
آجر ماشینی
آجر ماشینی شبیه آجرهای قزاقی و به رنگهای قرمز و سفید بوده و در نماسازی مصرف میگردد و تفاوت آن با آجر فشاری در جنس سفال و سوراخهایی است که باعث سبکی آجر و چسبندگی مناسب با مالت میشود. این آجرها دارای گوشه های تیز و سطوح صاف هستند آجر رنگی با اضافه کردن اکسید فلزات تهیه میشود اگر موقع چیدن آجر در کوره پخت به صورت چپ و راست روی هم چیده شوند آجر ابلق تهیه شده و روی آجر رگههای رنگی مورب دیده میشود و در نماسازی زیباست و با توجه به رنگ، آنها را نامگذاری کرده اند مثل آجر پهن رنگی وسفید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.