آجر نسوز نما در اقلیم های مختلف

در چند دهه اخیر، در بیشتر کشورهای جهان، استفاده از آجر نسوز در معماری و ساختمان سازی، با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی آن منطقه، توسعه یافته است. بسیاری از مهندسان و معماران معتقدند که نماسازی ساختمان ها با استفاده از آجر نسوز بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی مناطق مورد نظر، جوابگو طراحان و سازندگان نخواهد بود.

ارتباط میان اجرنسوزنما و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف، یک مسئله مهم و ضروری می باشد و رعایت آن در زمان اجرای پروژه ها نه تنها باعث محدودیت نمی شود، بلکه سبب اجرای صحیح و ماندگار آن ساختمان خواهد بود. بناها و آثار آجری موجود در گستره جهان، و نمونه های آن در معماری ایران، خود تأکیدی بر تطابق ساختمان ها با اقلیم های مختلف معماری است. استفاده از آجرنسوزنما در معماری ساختمان های مدرن، نشان دهنده ی این موضوع بوده، که علاوه بر دارا بودن زیبایی و شکوه، از خصوصیات استاندارد نیز برخوردار بوده و در تمام مناطق اقلیمی به کار گرفته می شوند.

طراحی و اجرای نمای اجرنسوز در خلق بناهای منحصر به فرد، خاص و چشم نواز در سطح شهرها، نقش بسزایی دارند. زمانی که اجر نسوز را در ساخت و ساز بناها به کار می گیرید، باید از سازگاری آن با شرایط آب و هوایی آن منطقه، و توانایی تحمل نسبی بر اثر عوامل مختلف، اطمینان حاصل فرمایید و برای حفظ پایداری آن ها تلاش کرده و اهمال نکنید.

استفاده از اجر نسوز نما در پروژه های ساخت و ساز شهرهای مختلف، علاوه بر اینکه دارای پایداری و کیفیت بالا، در برابر سرما، گرما، رطوبت و غیره می باشد، زیبایی و جلوه ی ظاهری آن را در نظر همگان حفظ می نماید. همچنین استفاده از اجر نسوز به عنوان کف فرش، پله سازی و محوطه سازی در تمام شرایط اقلیمی مناسب می باشد.

 

نمای ساختمان در تعریف و شکل دهی شهرها نقش بسیار مهمی ایفا می کند، بنابراین باید به مسأله اقلیمی و هماهنگی ساختمان های شهری توجه بسیاری داشته باشید.

 

موضوع اقلیم شناسی در معماری، ناشی از تفاوت های موقعیت های جغرافیایی مناطق مختلف بوده، و هریک از این مناطق در جهان، دارای ویژگی های آب و هوایی خاص خود می باشد. محیط زیست هریک از شهرها و حتی بناهای مربوط به این مناطق اقلیمی، ویژگی های خاصی متناسب با شرایط آب و هوایی خود دارند. با بررسی اقلیم هر منطقه ای که قصد دارید از آجر نسوز در اجرای ساختمان ها استفاده کنید، باید ابتدا از هماهنگی کامل آجر نسوز که از زیباترین مصالح نمای ساختمان می باشند، با اقلیم آن منطقه ی مورد نظر، اطمینان حاصل نمایید. به این معنا که نمای آجر نسوز ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شود که هم نمای بیرونی، و هم نمای داخلی آن ها، با اقلیم و وضعیت آب و هوایی آن شهر، هماهنگ و سازگار باشد. سپس اطلاعاتی که به دست آورده اید را در طراحی و معماری ساختمان های آن مناطق، به صورت دقیق پیاده سازی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.