هنر آجرکاری در دوره های تاریخی

یکی از برترین اختراعات و شاهکارهای انسان در طول تاریخ، ساخت آجر و چگونگی استفاده از آن برای ایجاد بناها و سازه ها می باشد. امروزه در سراسر دنیا، معماران به بررسی و به کارگیری یکی از قدیمی ترین و پایدارترین مصالح ساختمانی در جهان می پردازند: انواع آجرهای ساختمانی.

استفاده از انواع محصولات آجری در ساختمان سازی، نماسازی خارجی و داخلی بناها؛ به دلیل ماندگاری و مقاومت بالا، جایگاه ویژه ای در صنعت ساخت و ساز شهری پیدا کرده اند. ساختمان های ایجاد شده در معماری دوران تاریخی و معاصر، حاکی از انعطاف پذیری آجرها در دراز مدت می باشد. کاربرد انواع محصولات آجری در معماری و طراحی ساختمان ها، طی قرن ها، در جهت نیاز جامعه، همسو با فناوری ها و سبک های جدید ساختمانی تغییر یافته است. با مطالعه و بررسی بناهای آجری که در طی سال های متمادی به وجود آمده اند، می توان به انعطاف پذیری مصالح آجری در اقلیم های مختلف، هدف ساخته شدن آن بناها، چگونگی ماندگاری آن در طول سال ها و به وضعیت و میزان هنرمندی معمار آن سازه ها، پی برد.

همانطور که قبلا اشاره شد، آجر یک متریال مقاوم، زیبا و دارای قابلیت‌های منحصر به ‌فردی در ساخت‌ و ساز و تزئینات معماری می باشد. بناهای آجری در معماری ایرانی، تمام دنیا را تحت تأثیر سبک های خاص و بی نظیر خود قرار داده است، تا جایی‌که سر ادوین لوتینز در این باره گفته است:

 

از آجرکاری ایرانی سخن نگویید؛ بلکه از جادوی آجری ایران صحبت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.