تاریخ آجرکاری در جهان، دوره‌ های مختلفی را گذرانده است. ولی این تحولات تاریخی در کشورهای مختلف یکسان نبوده و در هر کشوری، با شرایط زمانی و مکانی آن منطقه، تغییرات گوناگونی را مشاهده کرده است. استفاده از آجر در صنعت ساختمان سازی، از آسیای غربی آغاز شد، و به سوی غرب مصر، روم، شرق هندوستان و چین پیش روی کرد؛ و در قرن چهارم نیز، استفاده از آجر در اروپا به صورت چشمگیری رواج یافت. سبک ها و روش های چیدمان آجرها بسیار متنوع و گسترده است. آجرها به دلیل شکل هندسی و تنوع در سایز، می‌توانند هزاران سبک و مدل را ایجاد کنند. همچنین آجر، در ترکیب با سایر مصالح ساختمانی، از جمله گچ و کاشی در طول تاریخ به کار رفته است و نقش های جدید و متنوعی بر جای گذاشته است. با مرور زمان و در دوران مختلف، به تدریج آجرها از لحاظ ساختار، شکل و اندازه تغییر کرده و استفاده از آجر در طول دوره های معماری، به عنوان اصلی ترین مصالح ساختمانی به صورت چشمگیری توسعه یافته است. از آن جایی که انواع آجرها از دیرباز تا به امروز با انواع شرایط اقلیمی در جهان سازگار بوده است، محصولات آجری به‌ عنوان کاربردی ترین و بهترین متریال در معماری جهانی شناخته شده است.

 

نزدیک به چهار هزار سال پیش، آجر از نظر فنی و تکنیکی با تمام اقلیم های جهانی سازگار و پایدار بوده است؛ آجر مانند یک گنج است و امروزه معماران جهانی نگاه نویی به آن دارند.

 

بر اساس تخمین های انجام شده، حدود ۶۵% از مصالح آجری، در ساخت و ساز ساختمان ها و خانه ها به کار گرفته شده است و ۳۵% برای ساخت و ساز بناهای تجاری صنعتی و سازمانی استفاده می شود؛ و با توجه به تغییرات سبک های معماری در سال های اخیر، استفاده از آجرنماها در دکوراسیون های داخلی، سقف و کف ساختمان ها و منازل، توسعه چشمگیری داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.