کلیسای جامع سنت باسیل در سال ۱۵۵۳ در کشور مسکو روسیه، توسط برما و پوستنیک یاکلووف ساخته شد. این کلیسا به عنوان یکی از نمادهای این کشور به شمار می آید، و قدمت آن به قرن شانزده میلادی برمیگردد. سبک های معماری بیزانس، رنسانس ایتالیا و هنر معماری اسلامی بر معماری این طرح اثر گذاشته است. برخی نقاط این کلیسا، علی الخصوص تمام سقف آن، با استفاده از آجر بنا شده است. امروزه این کلیسا یکی از جاذبه های توریستی، و پرطرفدار روسیه به شمار می آید.

سالن تئاتر آلوارو سیزا در اسپانیا

ساختمان آجری

سالن تئاتر آلوارو سیزا در یینارس دل بایس (یک شهرستان در اسپانیا واقع در کاتالونیا)، با بهره گیری از آجرنمای قرمز در سال ۲۰۱۵، توسط آلوارو سیزا، معمار برجسته پرتغالی و برنده جایزه پریتزکر ۱۹۹۲، بنا شده است. این ساختمان دارای دو بخش می باشد، بخش اول، سالن تئاتر آن است که برای ۳۰۰ تماشاچی بوده، و قسمت دوم، بخش اداری این مجموعه می باشد.

نیروگاه بترسی در لندن

ساختمانهای اجری معروف

نیروگاه بترسی، در جنوب رودخانه تیمز لندن قرار گرفته است. این نیروگاه در سال ۱۹۳۳ با به کار گیری آجر نسوز، توسط گیلز گیلبرت اسکات، یک معمار اهل بریتانیا که برنده جوایزی همچون شوالیه (لقب) شده است، بنا شده است. این نیروگاه سوخت فسیلی است، که خود از دو نیروگاه با ساختار یکسان تشکیل شده، و هر دو نیروگاه در دو مرحله ساخته شده‌ اند.
شرکت اپل به تازگی در حال ساخت دفتر مرکزی جدیدش در محل نیروگاه بترسی لندن، که یکی از نمادهای این شهر است، می باشد.

ساختمان شهرداری در استکهلم

سازه های آجری معروف

ساختمان شهرداری، معروف ‌ترین نماد شهر استکهلم است. این بنای مشهور در سال ۱۹۱۱ توسط رگنار اوستبرگ، با بهره گیری از آجر ساخته شده است. این بنا از مهم‌ترین دست‌یافته های معماری قرن بیستم سوئد به شمار می آید. هر ساله مراسم جایزه نوبل در ۱۰ دسامبر، در این ساختمان برگزار می‌ گردد.

مسجد جامع سامرا در عراق

بناهای اجری

مسجد جامع سامرا یکی از مسجد های مشهور دوره خلافت عباسیان در شهر سامرای عراق، به دست مهندس دلیل یعقوب در سال ۸۵۲ میلادی بنا گردیده است. مناره حلزونی شکل این مسجد از آجر ساخته شده، و از مهمترین شاخصه ‌های آن به شمار می ‌رود؛ این مناره با ارتفاع ۵۳ متر، از بلندترین مناره ‌های جهان اسلام محسوب می ‌شود. امروزه از این مسجد تنها دیوار بیرونی و مناره حلزونی شکل معروف آن با نام ملویه، بر جای مانده‌ است.

چیل هاوس در آلمان

ساختمان اجری معروف در جهان

ساختمان اداری شیلی هاوس (Chilehaus)، در سال ۱۹۲۴ توسط فريتز هوگر در بندر هامبورگ واقع در آلمان، به شکل کشتی، با استفاده از آجر در ۱۰ طبقه ساخته شد. دلیل معروف بودن این ساختمان به دلیل قسمت بالایی آن، که یادآور قاعده ی کشتی می باشد؛ این معماری خاص از شرق ساختمان، که دو طرف ساختمان در یک زاویه ی تیز با هم تلاقی می کنند، بهتر قابل رؤیت است.

ساختمان رادیاتور در آمریکا

بناهای آجری معروف

ساختمان رادیاتور در شهر منهتن واقع در نیویورک، در سال ۱۹۲۴ توسط دو معمار آمریکایی، ریموند هود و ژاک آندره فویو ساخته شد. ساختار این ساختمان بر اساس رقابت بی نظیر با برج تریبون واقع در ایالت متحده آمریکا می باشد. معماران ساختمان رادیاتور، سبک معماری گوتیک و مدرن را در طراحی این ساختمان به صورت ترکیبی به کار برده اند. استفاده از آجرنمای سیاه و سفید در قسمت جلو ساختمان (نماد زغال سنگ) انتخاب شد، تا ایده‌ی استحکام و استواری را ارائه دهد، از آجرنمای زرد نیز برای دیگر قسمت های نما، که نماد آتش است، استفاده شده است.

ساختمان اداری ترمه در همدان

سازه ی اجری

ساختمان اداری ترمه به دستان فرشاد مهدی زاده و احمد بطحایی در شهر همدان طراحی شده است. این ساختمان اداری و تجاری با بهره مندی از نمای آجرنما که به صورت سنتی بنا شده، تا با بافت تاریخی منطقه همخوانی داشته باشد. از ویژگی های منحصر به فرد و جذاب ساختمان ترمه سقف منحنی آن است، که افراد می توانند روی آن حرکت کرده و بالا بروند.

ساختمان مسکونی اندرزگو در تهران

سازه اجری

ساختمان مسکونی اندرزگو در سال ۱۳۹۴، توسط استودیو معماری آینه، با بهره گیری از آجرنماهای رنگی، در شش طبقه طراحی شده است، و هر طبقه دارای یک واحد آپارتمان می باشد. این ساختمان به منظور ارائه و حفظ آرامش در شهر شلوغ تهران، و همچنین محله ی شلوغ از وجود انواع ساختمان های کوتاه و بلند، بنا شده است.

لانه موریانه در ویتنام

ساختمان آجری

ساختمان لانه موریانه در ویتنام توسط تروپیکال اسپیس ساخته شده است. نام لانه موریانه طرح کلی ساختمان را توصیف می‌کند، که مشابه با ساختار یک تپه موریانه است که در آن همه راهروها و اتاق‌ها در یک فضای مرکزی به هم می‌رسند. در واقع برای مقابله با شرایط آب و هوایی نامناسب منطقه باران‌های موسمی، ساختمانی از آجر بنا گردید. ساختمان لانه موریانه، نمونه اولیه ‌ای برای ساخت خانه ‌های ارزان در مناطق گرمسیری به شمار می آید.

برج قابوس در گنبد کاووس

بنای آجری معروف

برج گنبد قابوس واقع در استان گلستان، بلندترین برج آجری جهان، و یکی از بی‌نظیرترین آثار آجری برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است. این بنای باشکوه به دستور قابوس بن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار، ساخته شده است.

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه

سازه آجری معروف در جهان

گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری در جهان، در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) بنا شده است، و از آثار برجسته معماری ایرانی و اسلامی به شمار می ‌رود. این بنا به دست مغولان احداث شد، تا به عنوان آرامگاه ابدی هشتمین ایلخان مغول، سلطان محمد خدابنده، مورد استفاده قرار گیرد. گنبد سلطانیه در جهان نیز شهرت خاصی دارد، و از نظر ارتفاع نیز بعد از کلیسای سانتا ماریای ایتالیا و مسجد ایا صوفیه ترکیه، به عنوان سومین گنبد جهان شناخته می شود.

کاخ عالی قاپو در اصفهان

ساختمانهای اجری معروف در ایران

عمارت عالی قاپو در زمره آثار با شکوه و بسیار نفیس عصر صفوی به شمار می آید. همانطور که در عکس مشخص است، این بنا نیز با بهره مندی از آجر بنا شده است.

سی‌ و سه ‌پل در اصفهان

بناهای آجری

سی‌ وسه‌ پل توسط الله ‌وردی خان اوندیلادزه بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان، و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است. این پل، با به کارگیری آجر زرد در ساختارش، یکی از شاهکارهای معماری و پل‌سازی ایران محسوب می ‌شود و از زیبایی و عظمت منحصر به فردی برخوردار است. پرسی سایکس، سی‌وسه‌پل را یکی از پل‌های درجه اول جهان، شاردن آن را شاهکار معماری و شگفت آفرین پل و دن گارسیا آن را از بهترین آثار معماری ایران، خوانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.