استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان

علاوه بر مقاوت حرارتی، مقاومت فشاری، کیفیت پایدار، ماندگاری و انعطاف پذیری در برابر شرایط مختلف اقلیمی، از جمله عواملی هستند که کاربرد آجر نسوز را در نمای ساختمان ها سبب شده اند. در صورت استفاده از آجر‌های نسوز با فرمولاسیون استاندارد، می‌توان اطمینان داشت، نمای ساختمان چندین سال جذاب و همانند روز اول باقی می‌ماند‌. رعایت استانداردهای ثبات رنگ و ضد شوره بودن آجر نسوز در زمان تولید آن، کیفیت لازم را در دراز مدت تضمین می‌کند، و بعد از گذشت چند سال از زمان نصب، تغییر رنگ یا تغییر شکل، جلبک یا شوره در سطح آن مشاهده نخواهد شد. نماسازی در ساختمان یک بحث هویتی و فرهنگی است.

همان طور که لباس معرف شخصیت آدمی است، نمای یک ساختمان نیز معرف شخصیت مالک، معرف موقعیت مکانی ملک و نوع کاربری ساختمان می باشد.
با بررسی و مشاهده نمای اجرنسوز، می توان دریافت که برتری و ویژگی های منحصر به فرد اجر نسوز در ساختمان ها، به دلیل تنوع بالای آن ها در رنگ و طرح های مختلف می باشد. رنگ اجرهای نسوز در ذات آن نهفته است، و در واقع همین عامل باعث شده است تا نمای اجرنسوز خاص و چشم نواز باشد. اگر ساعت ها به نمای ساختمانی با اجر نسوز نگاه کنید، چشم احساس خستگی نمی کند. امروزه به منظور حفاظت و ماندگاری از بناها در برابر سایش و یخبندان ‌های مکرر، و قابلیت مصرف در تمام شرایط اقلیمی، از آجر نسوز نما استفاده می ‌شود.

خلق نما با استفاده از آجر نسوز، یک نمای پست مدرن به شمار می آید.
همچنین از آجرهای نسوز به دلیل مقاومت بالای آن ها در برابر حرارت، در پوشش درونی کوره‌ های صنعتی استفاده می‌شود. آجرهای نسوز انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع مواد اولیه استفاده شده در ترکیبات آن ها، گستره ‌های مختلفی از دما را تحمل می‌ کنند. تا دهه ۱۹۶۰ از کربن و خاک نسوز برای پوشش کوره‌ ها استفاده میشد، اما امروزه با ساخت انواع آجرهای نسوز، از آن ها در پوشش داخلی کوره استفاده می‌ شود.
آن دسته از آجرهای نسوز که در مواد اولیه آن ها عناصر خاصی نظیر AL2O3 و SIO2 در ترکیبشان استفاده می شود، در هنگاه پخت در درجه حرارت های بالا، محصول نهایی را با انسجام قابل توجهی در مقابل سایر آجرنماها به وجود می‌آورد که در هر شرایط اقلیمی و در مقابل هرگونه نوسانات دما و رطوبت تغییر ناپذیرند، و همچنین از طول عمر بالایی برخوردار بوده و به علت مقاوم بودن در مقابل سایش و فرسایش، ماندگاری آن ده ‌ها برابر بیشتر از آجرهای معمولی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.