آجر در معماری و طراحی ساختمان

آجرنما، از خاک رس و شیل تشکیل شده است، و در کوره تا ۲۰۰۰ درجه پخته می شود. علت اینکه آجر به چنین مواد با دوامی تبدیل شده، در واقع این است که خاک رس/ شیل از طریق یک فرایند انجماد به کوره می رود، و ذرات خاک رس را با هم آمیخته و گداخته می کند.
آجرنسوز، یکی از رایج‌ترین مصالح ساختمانی است که به دلیل خصوصیات ذاتی آن، یعنی پایداری در برابر سرما، گرما، رطوبت و زیبایی ظاهری، مورد توجه همگان قرار گرفته است. این ویژگی ها باعث شده است تا آجر به عنوان پرمصرف‌ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز، مورد استفاده قرار بگیرد. زیبایی و الگوی منظم حاصل از کاربرد آجر در معماری، موجب شده تا از آن به صورت نما در خارج، به عنوان یک عنصر زیبا در طراحی داخلی مدرن، مفروش کردن کف، پله سازی و محوطه‌سازی در تمام شرایط اقلیمی مورد استفاده قرار گیرد و هویتی خاصی به ساختمان ها ببخشد.
کاربرد آجر نسوز نما در معماری و طراحی ساختمان ها از قرن ها پیش تا به امروز به صورت جهانی ثبت شده است. با نگرشی بر آثار تاریخی بناهای ایرانی، نزدیک شرق و هند به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش، مصر باستان، تمدن دره ایندوس و رومی ها تا امروز که تبدیل به محصول ساختمانی شگفت انگیز در تمام آمریکا، نشان می دهد که آجر به عنوان یک محصول جهانی، از دیرباز تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است.
امروزه کاربرد آجرنما نسوز در صنعت ساختمانی، در معرض فرآیندهای تولیدی بسیار دقیق تر از گذشته قرار گرفته است، که منجر به تولید مداوم و بیشتر محصولات آجر شده است. همچنین در معماری و طراحی ساختمان ها از آجرنسوزنما رنگی دست ساز و انواع اجرهای نسوز رنگی معماری ماشینی، استفاده می شود.

 

تحقیقات نشان می دهد که آجر نسوز، در سه دسته ی عمده از نظر حفاظتی، برتر از سایر مواد حفاظتی است:

  • مقاوم در مقابل آتش
  • مقاوم در برابر طوفان
  • مقاوم در برابر رطوبت

با توجه به این موارد استفاده از اجرنما نسوز در معماری و طراحی ساختمان، با ارزش و ماندگار می باشد؛ به این معنا که ویژگی هایی همچون پوسیدگی، تو رفتگی، رنگ پریدگی و خورده شدن توسط حشرات در کاربرد آن ها اثر نخواهد داشت. واحدهای مدولار (در یک اندازه یا مقیاس) و انواع شکل ها، باعث خلق آثار و سازه های هندسی و بی نظیر در تمام سبک ها معماری شده است.
در واقع کاربرد آجر در معماری و طراحی ساختمان ها، از معدود مواردی است که با مرور زمان جلوه ی زیباتری پیدا می کند.

آجر از پایدارترین مواد و مصالح ساختمانی طبیعت ساخته شده است، و با توجه به اهمیت ساختمان ها در مصرف انرژی، آجر باید بخشی از یک استراتژی جامع طبیعی باشد، به این علت که آجرهای استفاده شده در معماری و طراحی ساختمانی امروز، شامل موارد زیر می باشند:

  • مواد لازم ذاتا طبیعی
  • گزینه های فراوان برای بازیافت شدن
  • کمترین ضایعات
  • سازگار با فرآیندهای تولید محیط زیست
  • مصرف کمترین انرژی در تولید آجر
  • اولین مواد سنگ تراشی شده، که یک “گواهی ادعای زیست محیطی” در رسیدن از یک منبع شخص ثالث می باشد.

یک ساختمان آجری، بخشی از طبیعت است، و نه تنها هم‌آوایی آن را به هم نمی‌زند، بلکه رنگ و فرم چشم‌نوازی به آن می‌بخشد؛ لذا همواره مورد پسند همگان بوده و هست. یک ساختمان آجری همانند یک فرش دستبافت، ترکیبی از سلیقه‌ های متنوع معماران هنرمند می باشد.
معماری نقش بسیار مهمی در تکامل یک جامعه ایفا می کند. میزان تاثیرگذاری محیط اطراف و تعامل ما با آن، از نقطه نظر کارکرد و زیبایی شناسی، بیش از تصور ما می باشد. صرفا استفاده از آجر در صنعت ساخت و ساز، اثر بسزایی در درک فضا نخواهد داشت، بلکه توجه به رنگ، بافت، اندازه و شکل آن ها نیز دارای اهمیت بسزایی می باشد.
شرکت کوثر سپاهان، با افتخار بیان می کند که با اتخاذ رویکرد توسعه و بهبود مستمر در طی فرایند طراحی، توسعه و تولید گسترده و وسیع آجرنما، تمامی موارد و استانداردها را در تولید، در نظر گرفته است؛ و این اعتماد شما مشتریان گرامی است، که ما را بر اهداف متعالی شرکت متمرکز نگه داشته، تا در مسیر دستیابی به خلاقیت، مقرون به صرفه بودن محصولات آجرنما و رضایت همیشگی مشتریان، پیشرو باشیم، و به عنوان منبعی مطمئن در کیفیت، دوام و زیبایی، با شما همراه باشیم.

 

ویژگی های فنی آجرنسوزنما:

نمای ساختمان، یکی از مهمترین عناصر بیرونی در ظاهر ساختمان است. در طراحی نمای ساختمان ها، به دلیل اینکه نمای مشخص ‌کننده، نشان دهنده ی چارچوب دیگر اجزای ساختمان می باشد، و مهمترین بخش، در طراحی ساختمان به شمار می‌آید. نمای ساختمان در ظاهر و زیباسازی شهرها اهمیت زیادی دارد.

  • مقاوم در برابر زلزله
  • مقاوم در برابر ضربه
  • مقاوم در برابر یخ ‌زدگیمقاوم در برابر آتش‌ سوزی
  • مقاوم در برابر جدا شدن و افتادن از نما
  • سبک بودن
  • قابل اجرا بودن در ساختمان ‌های مرتفع

 

  • عایق بودن نسبت به سرما و گرما: مصالح مختلف ساختمانی، ضریب انتقال حرارت و ظرفیت گرمایی مختلفی دارند، و در نتیجه عملکرد حرارتی متفاوتی خواهند داشت. یک سیستم نمای موفق، نمایی است که زیبایی و بهره‌وری انرژی را باهم داشته باشد. داشتن نمایی که عملکرد حرارتی خوبی داشته باشد، مستقیماً مصرف انرژی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین در نمای ساختمان، استفاده از مصالحی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

  • عایق بودن نسبت به صدا: نمای ساختمان می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی ایده آل و مناسب عمل کند. توجه به این ویژگی، به خصوص برای ساختمان‌هایی که در شهرهای بزرگ صنعتی و تجاری، و یا در کنار مسیر گذر اصلی واقع شده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می ‌باشد.

 

  • انعطاف‌پذیر بودن در طراحی و اجرای نما: از این مصالح می توان، در نماهایی با اشکال هندسی متنوع (نماهای مدرن) استفاده نمود.

 

  • نما به عنوان رابط: نمای ساختمان باید به شکلی طراحی شود که علاوه بر حفاظت محیط داخل از بیرون، ارتباط فضای بیرون را با محیط داخل ساختمان به خوبی برقرار کند. مثلاً امکان تابش نور به داخل و یا امکان استفاده از چشم ‌انداز بیرون وجود داشته باشد.

 

  • نمای هر ساختمان به عنوان عنصری از نمای مجموعه شهری: ما در فضای شهری، با یک ساختمان روبه‌رو نیستیم، در واقع هر ساختمان بخشی از فضای شهری به حساب می آید، که نمای آن بر فضاهای عمومی تأثیرگذار است و زیبایی آن، در ارائه معیارهایی مانند تقارن، نظم و هماهنگی با سایر عناصر آن مکان، می بایست هماهنگی داشته باشد.

 

  • زیبایی نما: زیبایی جزء جدایی‌ناپذیر هر نما می ‌باشد. همچنین زیبایی و چگونگی طراحی نما، معرف هنر و کیفیت کار مهندس معمار و طراح ساختمان می ‌باشد.

 

  • نمای ساختمان و شرایط محیطی: نمای هر واحد مسکونی، با توجه به شرایط محیطی از جمله آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلاینده‌های هوا در مناطق مختلف، متفاوت می‌باشند. مصالحی که در نماهای شهرهای بزرگ و صنعتی که آلایندگی بالایی دارند، به کار می‌روند، در مقایسه با مصالح کاربردی برای نمای شهرهای کوچک، که هوای پاک دارند، متفاوت است. همچنین نمای ساختمان در مناطق سردسیر از لحاظ میزان مقاومت در برابر یخ‌زدگی یا عایق بودن نسبت به سرما و گرما، با نمای کاربردی مناطق گرمسیر متفاوت می‌باشد.

 

  • آجر نسوز نما، به آجری گفته می شود که معمولا از مواد سرامیکی یا غیر فلزی ساخته می شود، و می تواند در درجه حرارت های بسیار بالا پایداری خود را حفظ کند؛ مواد نسوز باید قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مورد نظر را در درجه حرارت‌های بالا و شرایط محیطی داشته باشد. قدرت پایداری آجرنسوز، در درجه حرارت‌های بالا و مقاومت در برابر نیروهای مخرب دیگر، که احیانا در شرایط عمل با آن روبه رو می‌شود، از عوامل تعیین کننده ماده نسوز به حساب می آیند.

     

    کاربرد آجرنسوزنما در معماری:
    آجرنسوزنما عنصری زیبا است، که در طراحی نمای خارجی ساختمان از زمان های گذشته تا به امروزه مورد استفاده قرار گرفته، و باعث خلق نمایی متفاوت و ماندگار می شود.
    ویژگی های مثبت شیمیایی و فیزیکی آجر، تولید آسان، قیمت مناسب، همخوانی آن با معماری ایرانی و مقاومت زیاد آجر در برابر ضربه و آتش سوزی، باعث شده است که امروزه در طراحی نمای خارجی، بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری از آجر استفاده شود. نمای آجری ساختمان، زیبایی و جذابیت خاص خودش را دارد و برای طراحی نمای ساختمان های چند طبقه، ویلایی و آپارتمان ها می توان از آجرنما ها استفاده کرد.
    امروزه به منظور حفظ و ماندگاری بناهای مهم و خاص در برابر سایش و یخبندان‌های مکرر، و قابلیت مصرف در تمامی شرایط اقلیمی، از آجر نسوز استفاده می‌شود. ویژگی اصلی آنها تنوع در رنگ، زیبایی و استحکام فوق‌العاده می باشد. آجرهای نسوز کوثر سپاهان در هر شرایط آب و هوایی، و در مقابل هرگونه نوسانات دما و رطوبت تغییر ناپذیرند. این محصول از طول عمر بالایی برخوردار بوده، و به جهت مقاوم بودن در مقابل سایش و فرسایش، ماندگاری آن، ده ‌ها برابر بیشتر از آجرهای معمولی می باشد.

     

    کاربرد آجرنما در معماری و دکوراسیون های داخلی:
    آجر نما نسوز یکی از قدیمی ترین مواد و متریال ها در صنعت ساخت و ساز بوده، و از سالیان بسیار دور، مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه نیز همچنان، هم در ساخت و نمای ساختمان و هم در محیط داخل منزل به صورت دکوراتیو کاربرد فراوانی دارد. امکان رنگ آمیزی آن به وسیله انواع رنگ های ساختمانی وجود دارد. شاید با رنگ کردن آن فقط از آجر یک بافت و یا تکسچر باقی بماند، ولی باز هم این محصول زیبایی خاص خود را حفظ می کند. به تازگی محصولات جایگزینی برای بافت آجر در معماری داخلی ساختمان مطرح شده، که در ابتدا به سختی می‌توان آن را از آجر طبیعی تشخیص داد، ولی به جرات می توان گفت اصلی ترین خصیصه آجر کوثر سپاهان عمر بالای آن است. ایده هایی زیادی برای استفاده از آجر در نمای داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی منازل وجود دارد؛ کاربرد آجرنما در طراحی داخلی فضای ساختمان ها و منازل می تواند به حس آرامشی که از فضا دریافت می کنید، و همچنین در فضاهای تجاری، به جذب هر چه بیشتر مشتری کمک کند.

     

     آجرنسوزنما در دکوراسیون داخلی  Bricks application

     

    در ساختار ساختمان آجری، بایستی از پیوند و اتصالات بسیار دقیق، نهایت بهره برده شود، تا نماها که در واقع سرمایه ی ملی می باشند، آن چنان ساخته شوند که سال ها بدون تعمیر با عمر مفید و در دراز مدت مورد استفاده جامعه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.