آجر یک متریال با قدمت بسیار زیاد است . در ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است به طوری که هم اکنون نیز ما شاهد ساخت خانه هایی هستیم که در جداره ها و یا داخل آن با آجر کارشده است .
اما نکته ی جالب در ارتباط با آجر این است که آجر در برخی از بنا ها چه بناهای قدیمی و چه بناهای جدید باعث شهرت آنها شده است به طوری که اگر به جای استفاده از آجر از یک مصالح دیگر استفاده می کردند آن بنا به شهر امروز خود نمی رسید.

یکی از مشهور ترین این بناها گنبد سلطانیه در اطراف شهر زنجان است این بنا با قدمت چند صد ساله ی خود به عنوان یک بنای آجری مهم در ایران و جهان به شمار می آید.
استفاده از آجر در ساخت گنبد ، ارتفاع این بنا و داوم آن بعد از سالها باعث شده است که این بنا شهرت پیدا کند و به علاوه اینکه در این بین آجر به عنوان یک بنای با دوام و مهم به شمار می آید.

از دیگر بناهای قدیمی طاق کسری و یا ایوان مدائن است که از زمان ساسانیان به وجود آمده و بزرگترین طاق در زمان خود بوده است که اکنون نیز با وجود خرابی هایی که در طول زمان داشته پابرجاست.

این بنا نیز از آجر ساخته شده و شهرت جهانی دارد.

یکی دیگر از مواردی که قابل ذکراست اینکه آجر در طول زمان و در دوره های مختلف در ایران تغییر کرده به مقاوتر شده است و همچنین در هر دوره با ابعاد خاصی مورد استفاده قرار می گرفته است به طوری که وقتی بناهای مختلف تاریخی را مشاهده کنید به آسانی می توانید بفهمید که این بنا برای کدام دوره ی تاریخی است.

امروزه نیز بناهای بسیار زیادی وجود دارند که در آن از آجر استفاده شده است.
همچنین در مکان هایی با کاربری فرهنگی هنری نیز آجر مشاهده می شود یکی از این بناها خانه ی هنرمندان ایران است که به وضوح آجر را در تمام قسمت های آن می توانید مشاهده کنید.

یکی از بناهای آجری مدرن بسیار جذاب در ایران ساختمان دفتر ترمه در همدان می باشد که کار معمار ایرانی آقای فرشاد مهدی زاده است که این ساختمان نیز با فرم خاص خود توانسته به خوبی قابلیت های آجر در طراحی ها را به تصویر بکشد .
از این گونه کارها چه در ایران و چه جهان بسیار مشاهده می شود و همه ی اینها باعث می شود که توجه معماران و طراحان به آجر و قابلیت های آن جلب شود و در کارهای خود از این متریال جذاب قافل نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.